ביטול ויזות סטודנטים לארצות הברית

לא מעט אזרחים ישראלים בוחרים ללמוד בארצות הברית. היום נודע שבעקבות משבר הקורונה בארה"ב שהולך ומחריף, הוחלט על ביטול ויזות סטודנטים מסוג F-1 (ויזה לתלמידים שלומדים קורסים אקדמיים או קורסים בשפות) ומסוג M-1(ויזה לתלמידים בתוכניות לא אקדמאיות) במידה והאוניברסיטאות בהן לומדים הסטודנטים הזרים עברו להוראה מרחוק באופן מלא, כלומר סטודנטים זרים שלומדים באוניברסיטה בה הלימודים מקוונים לא יוכלו להמשיך ללמוד בסתיו(תחילת הסמסטר הבא).

לפי הודעת הממשל האמריקאי וראשות ההגירה, סטודנטים שלומדים בבית ספר שעבר ללימוד באופן מקוון לחלוטין יצטרך לחזור למדינה שלו או לעבור לבית ספר בו הלימודים מתקיימים באופן פרונטלי.

ביטול ויזות סטודנטים לארצות הברית

במידה ולא יפעלו לפי ההנחיות הסטודנטים עלולים לעבור הליך גירוש בידי ראשות ההגירה האמריקאית. כמו כן אותם

סטודנטים, אשר ממשיכים לימודים בצורה משולבת, זאת אומרת, שיש גם לימודים פרונטליים וגם לימודיים מקוונים, הסטודנטים יכלו לקבל אשרת שהייה ולהמשיך ללמוד, בתנאי שמוסד מאשר, שלימודים אכן מתקיימים בצורה משולבת. התקנה של ביטול ויזות סטודנטים לארצות הברית נוספה לצווים, שפורסמו קודם על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושעוצרים הנפקת ויזות עבודה לארה"ב מסוגים שונים. רב המוסדות להשכלה עברו ללמידה מקוונת עם תחילת המגפה ולמרות, שעדיין לא כל כך ברור איך יתנהלו לימודים במוסדות להשכלה גבוהה בסמסטר הבא, ישנם מספר לא קטן של מוסדות כבר הודיעו על קיום לימודים מרחוק בסמסטר סתיו. בניהם גם אוניברסיטה הרווארד.

אוניברסיטת הרווארד מסרה כי לפי ההנחיות החדשות בתחילת שנת הלימודים הבאה יגיעו לקמפוס רק כ40% מהסטודנטים באוניברסיטה. ההנחיות החדשות יפגעו קשות גם בכיס האמריקאי: האוניברסיטאות תלויות מאוד ברישום של סטודנטים זרים מאחר ופעמים רבות הם משלמים שכר לימוד מלא ולא מסובסד כמו האמריקאים שנרשמים לאוניברסיטאות.

עדיין לא התקבלה הערכת מצב, שחושפת נתוני סטודנטים זרים, ועל כמה מהם זה ישפיע באופן ישיר, אך כבר נשמעו תגובות של בהלה בקרב סטודנטים. יש גם לא מעט חחשות בעניין, מכיוון, שסטודנטים אשר לימודיהם ימשיכו בצורה מקוונת יכולים למצוא את עצמם במצב, שבו יש התפרצות נוספת של הנגיף ושינוי מגמה תביא לביטול לימודים און ליין וגירשתם מארצות הברית כאמור, עדיין לא התפרסמו נתונים סטטיסטיים לגבי מספר הסטודנטים הזרים, שיאלצו לעזוב את גבולות של ארצות הברית, רב הסטודנטים מתנגדים להחלטה וטוענים, שיהיה קשה להשתתף בלמידה מרחוק עקב שינוי שעות.

***עדכון אחרון***

אוניברסיטת הארוורד ומכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, הגישו תביעה לבית המשפט הפדרלי בעקבות החלטה, שמונעצ מסטודנטים זרים להישאר בארצות הברית במידה והלימודים מתקיימים במתכונת המקוונת. לפי הצו הזמני סטודנטים זרים יכולים להמשיך לימודים בארצות הברית.