ספארי בטנזניה למטייל העצמאי

אם אתם מתכננים ספארי בטנזניה, אתם בוודאי אוהבים לשלב טבע וצפיה בבעלי חיים, יחד עם הרפתקה של נסיעה בשמורות טבע אדירות, ולינה בין מרחבי הסוואנה האדירים. לאלו המתכננים טיול לטנזניה, רשמנו מידע שיכול לעזור לכם להבין האם הטיול מתאים לכם, כיצד לתכנן את הטיול, איך לבחור את המסלול, מתי לנסוע ועוד. רוצים לעשות ספארי בטנזניה המשיכו לקרוא.

איך מגיעים לטנזניה?

טנזניה היא אחת המדינות הגדולות באפריקה, וממוקמת במזרח היבשת, עם חוף לאוקיאנוס ההודי. לחופה של טנזניה נמצא גם האי זנזיבר (או יותר נכון ארכיפלג עם עוד כמה איים), והוא מציע נופש וטיול של שילוב יחד עם ספארי יבשת.

ספארי בטנזניה לעצמאי

ההגעה לטנזניה היא לרוב בטיסות עם עצירת ביניים. הטיסות הפופולריות ביותר הן עם חברת אתיופיאן איירליינס, טיסה העוצרת למספר שעות בבירת אתיופיה אדיס אבבה. זוהי טיסה נוחה משום שהיא יוצאת כמעט כל יום בשבוע, ונוחתת באזור ארושה, בשדה התעופה קילימנג'רו שבצפון טנזניה- מה שמאפשר הגעה מהירה לשמורות הטבע המעולות של המדינה (סרנגטי, נגורונגורו, מניארה ועוד). אתיופיאן איירליינס גם מציעה טיסה חזרה לאדיס אבבה (והמשך לארץ) מזנזיבר, כך שניתן לשלב טיסת פנים בסוף הטיול מאזורי הספארי לנופש באי הקסום, ולחזור מזנזיבר מבלי לעבור שוב בטנזניה.

ישנן גם טיסות ישירות של חברות ישראליות אשר לעיתים ניתן לרכוש אותן דרך סוכן או דרך חברות המציאות טיולים מאורגנים של ספארי בטנזניה. טיסות ישירות הן דבר נהדר אך החיסרון של הטיסות הישירות שהן מעטות (נכון לכתיבת שורות אלה), הן בחדשים ספציפיים, ולעיתים נדרש להזמין טיול מאורגן כדי לטוס ישירות, משום שחברות הטיולים המאורגנים רוכשות את מירב המושבים מבעוד מועד.

מה רואים בטיול לטנזניה?

כמעט בכל שמורה במדינה, במיוחד בצפון טנזניה, תראו את בעלי החיים מפורסמים של אפריקה-אריות, פילים, זברות, גנו, באפלו, צבאים ואנטילופות, צבועים, קופים ועופות רבים.

  • שמורת הסרנגטי מפורסמת בזכות עדרים של מיליוני גנו, ומאות אלפי זברות, הנעים יחד בעונת הנדידה. כמוכן תמצאו בה את רוב הטורפים- אריות, צ'יטות, נמרים, צבועים ועוד.
  • מכתש נגורורנגורו מפורסם בגלל הנופים הנהדרים, ובזכות אוכלוסייה קטנה של הקרנף השחור אשר עדיין חיה בטבע. באגם שבשמורה שוחים היפופוטמים והוא מאוכלס על ידי רוב היונקים הגדולים של אפריקה, כולל פילים, באפלו, אריות וצבועים, אך לא ג'ירפות.
  • שמורת אגם מניארה היא מקור מים המשרת כמעט את כל מיני בעלי החיים המפורסמים של טנזניה. מיוחדת בו היא אוכלוסיית האריות אשר מבלים זמן רב על העצים, ומספרם הגדול של קופים, במיוחד בבונים אשר נמצאים כמעט בכל פינה בשמורה.
  • שמורת טרנגירי היפה, מיוחד בגלל אוכלוסייה גדולה של אלפי פילים, אשר מסתובבים באזור המיוער יחסית של השמורה. זהו מקום נהדר לצפות בו בעופות וציפורים רבים בעונת נדידת הציפורים, כמו גם ביונקים טורפים ונטרפים המבלים סמוך אלו לאלו בעת העונה היבשה, כאשר מקורות המים מצטמצמים.

מתי לבקר בטנזניה?

אחת השאלות הנפוצות ביותר של אלו הרוצים לעשות ספארי בטנזניה היא מתי לבקר? האם תקופת החופשים בארץ מתאימה? והאם יש זמן מיוחד ועדיף לביקור בשמורת הטבע כדי לחזות מקרוב בבעלי החיים?

ספארי בטנזניה ניתן לעשות כל השנה. מזג האויר הינו חמים בסביבות 28 מעלות ביום ברוב החודשים, בגלל קרבתה של המדינה לקו המשווה. עונות הטיולים ומחירי הספארי, מתחלקים בין מספר חודשים, כאשר החודשים העמוסים ביותר הם כמובן היקרים יותר.

ספארי בטנזניה למטייל העצמאי

עונת השיא- העונות אמצע דצמבר עד סוף פברואר ותחילת יוני עד סוף אוקטובר הן עונות השיא ובהן מירב התיירים מגיעים, והמחירים עולים בהתאם.

בעונה שבין אמצע דצמבר לסוף פברואר ניתן לראות את עונת ההמלטות של עדרי הגנו והזברה, אשר סיימו את עונת הנדידה בכרי הדשא הנרחבים של דרום הסרנגטי. התופעה המדהימה של ילודה של מאות אלפי ולדות בזמן של כשבועיים פלוס מינוס בדצמבר-ינואר, מושכת אליה מבקרים רבים, כמו גם העובדה שזו עונת הכריסטמס וזמן החופש ברוב מדינות העולם. עונה זו גם מלווה בצייד נרחב של הוולדות הצעירים על ידי הטורפים המחכים לתפוס את הזברות, הגנו והצבאים הצעירים, לפני שהם הופכים מהירים וזריזים יותר.

בין יוני לסוף אוקטובר, הנדידה הגדולה של העדרים בשיאה- ניתן לראות עדרים של מיליונים נעים צפונה לכיוון קניה וחוצים את נהר הגרומטי, ונהר המארה כשהתנינים מחכים לבואם. לאחר שהיה במרחבי הדשא האדירים של המסאי מארה שבקניה, העדים חוזרים דרומה לתוך טנזניה, שוב חוצים את נהר המארה שורץ התנינים אך בכיוון דרום, ועושים דרכם אל המרחבים האדריים של הסרנגטי.

הזמן הפחות נפוץ לטיול הוא בין תחילת אפריל לסוף מאי- חודשיים בהם הגשם הרב שיורד, והצמחייה הגבוהה שבדרום מערב הסרנגטי, מקשים על טיולי הספארי ועל צפיה בבעלי חיים בפעולה. זו גם עונה זולה יותר לטיול ולכן תוכלו לחסוך לא מעט במחיר, ועדיין לצפות בבעלי חיים רבים.

אופי הטיול בספארי בטנזניה

שמורות הטבע המפורסמות ביותר של טנזניה נמצאות כאמור בצפון המדינה, והטיול בהן הוא כמו בכל טיול ספארי- ברכבי 4X4 בהם ניתן לשבת עד 6 אנשים. הנהג הוא גם המדריך, אשר מכיר את השמורות ואת עדרי ומשפחות בעלי החיים, והיכן ניתן לראותם בכל עונה.

הנסיעות כל יום בין השמורות ובתוכן אינן קצרות, אך הן מאפשרות עצירות לתצפית מתוך הרכבים על בעלי החיים, ועצירות לארוחות צהרים ושירותים באמצע היום.

הלינה בטיול בטנזניה היא לרוב מחוץ לשמורות, במיוחד בעיירות שבין שמורת מניארה למכתש נגונגנגורו, או בעיר ארושה. הלודג'ים הם בעצם מלונות שטח מפנקים לרוב עם בריכה, ומספקים חדרים במגוון רמות, וארוחות מפנקות. ישנם גם לודג'ים הממוקמים בתוך השמורות (עלות יקרה יותר בגלל דמי השארות בשמורה בלילה).

גם בשמורת סרנגטי המערבים יותר ישנם לודג'ים מפנקים וכדאי להישאר בשמורה לפחות שני לילות כדי להספיק יום שלם באזור של ספארי נטו. ניתן גם למצוא בסרנגטי, ובשמורות נוספות, מחנות אוהלים משודרגים (נקראים לעיתים אוהלים ברמת 5 כוכבים). אלו הם מקומות לינה מעולים הקרובים יותר לבעלי החיים ומאפשרים גישה מהירה יותר לאטרקציות, דוגמת נהר המארה בעת חציית העדרים, או אגמים וביצות בהן ריכוז גבוה של בעלי חיים כמו בשמורת טרנגירי.

ספארי בטנזניה הוא חוויה נפלאה. תוכלו לבחור את העונה המתאימה לכם, את אורך הטיול (בין 3-4 ימים ועד שבוע ויותר), לבחור את רמת המלונות והלודג'ים ואפילו לשלב קפיצה לנופש בזנזיבר. הטיול אמנם יקר יותר מטיול לאירופה אך הוא חוויה שלא תשכחו לעולם.