אלימות במשפחה – באילו מקרים כדאי לפנות בהקדם לסיוע משפטי?

עורך דין עשוי להיות הדרך הטובה ביותר לעצירת אלימות במשפחה. בעוד שאלימות במשפחה אינה חוקית, אנשים רבים לא מבקשים עזרה כי הם לא מאמינים שמצבם נחשב לסוגיה משפטית, או שהחוק יכול לעזור להם, כקורבנות. אבל מחקרים מראים שפניה לסיוע של עורך דין היא אחת הדרכים הטובות ביותר למניעת מקרים של אלימות במשפחה בעתיד.

אז מה יכול עורך הדין לעשות כדי לעצור אלימות במשפחה?

אלימות במשפחה-באילו מקרים כדאי לפנות בהקדם לסיוע משפטי

ההתמקדות העיקרית הראשונית של עורך הדין היא בהבטחת ׳צו הרחקה׳ – מסמך שנחתם על ידי שופט המצהיר כי המתעלל חייב להפסיק להטריד, להתעלל, לעקוב או להזיק לקורבן. צווים אלה יכולים לעצור בהצלחה כמעט כמחצית ממקרי האלימות. גם כאשר צווי ההרחקה לא מצליחים לעצור את ההתעללות לחלוטין, נשים מדווחות על תחושת ביטחון רבה יותר לאחר שקיבלו הגנה משפטית זו.

גם אם הפנייה שלכם לסיוע של עורך דין פלילי בתל אביב או בכול עיר אחרת, לא מבטיחה במאה אחוז את הפסקת ההתעללות, בכול זאת, חשוב לדעת כי צו ההרחקה עוזר לקורבנות רבים ומקל על חייהם.
לדוגמה, אחד המחקרים הראו שזמינות של סיוע משפטי יכולה להועיל בהפחתת שיעורי האלימות, והיא אף יעילה יותר מהתערבויות אלטרנטיביות, כמו מקלטים לנשים מוכות או שירותי ייעוץ.

הפחתת אלימות במשפחה כתוצאה מסיוע משפטי

אחד המחקרים מצא כי הפחתת האלימות במשפחה תואמת את ההסתייעות הגוברת בשירותים המסייעים לקורבנות, במיוחד שירותים משפטיים. חוקרים מצאו כי מספר השירותים המשפטיים והתוכניות המיועדות להיאבק באלימות במשפחה, גדל מאוד בשנים האחרונות.

מחקר זה הדגיש כיצד הגדלת המימון לארגונים המציעים שירותים משפטיים לקורבנות, היא גישה מתאימה לפתרון יעיל של בעיית האלימות במשפחה. מומחים מציעים לקחת ממצאים אלה צעד אחד קדימה, ולהתייחס לשירותים המשפטיים כפתרון היעיל ביותר.

להיות מיוצגים על ידי עורך דין, במקום לייצג את עצמכם

יתרה מזאת, על פי מחקר שערכה לשכת עורכי הדין האמריקנית, נפגעי אלימות במשפחה שהסתייעו בעורך דין בבית המשפט, הצליחו להשיג פי 2.5 יותר צווי הרחקה, מאשר נפגעים אחרים שייצגו את עצמם בבית המשפט.
אמנם, עורך הדין המטפל בתיק אלימות במשפחה מתמקד קודם כל בהבטחת צו הרחקה להפסקת ההתעללות, אבל הוא מסוגל לטפל גם בסוגיות משפטיות נלוות שעשויות להיות מנת חלקן של נשים המתמודדות עם התעללות.

אתגרים משפטיים

נפגעי אלימות במשפחה מתמודדים עם אתגרים משפטיים רבים. בנוסף להתמודדות עם הצורך לפנות את ביתן, בגלל התנהגותם של המתעללים, קורבנות אלה מוטרדים ממגוון של סוגיות משפטיות, כמו מזונות ילדים, דיור ופינוי, חובות וכדומה.

מתוך הכרה בריבוי הסוגיות המשפטיות שעומדות בפני הקורבנות, ובמיוחד בפני נשים בעלות הכנסה נמוכה, הגיוני שהתערבות משפטית תהיה יעילה במיוחד למניעת מקרים של אלימות עתידית במשפחה.
עורכי דין המציעים סיוע משפטי לקורבנות אלימות במשפחה, אנשי מקצוע שבקיאים בסוגיות השונות הקשורים למצבן של נשים אלה, מוצגים היום כצורת העזרה הטובה ביותר לקורבנות אלה.