רישום של זוגות חד מיניים

לראשונה, בצעד היסטורי, עיריית תל אביב הודיעה כי תאפשר רישום של זוגות חד מיניים על בסיס תצהיר. אך על מה מדובר? למה מתכוונת עיריית תל אביב? וכיצד הדבר משפיע על הקהילה הגאה בישראל?

עיריית תל אביב-יפו תוסיף במאגרי המידע העירוניים רישום זוגיות על בסיס תצהיר, בנוסף לרישום הקיים של זוגות נשואים ע"פ מרשם האוכלוסין, רישום שישמש את כלל יחידות העירייה בעת הענקת שירותים אזרחיים. הרישום צפוי להיכנס לתוקף כבר בחודשים הקרובים, לאחר שיסיימו את השלמה של כל הממשקים הדיגיטליים הנדרשים. ומטרתה של כל התהליך, היא להנגיש את השירות ולהקל על זוגות בכל הקשור למימוש ההטבות והזכויות העירוניות, למשל: רישום ילדים למערכת החינוך, הנחות במרכזים הקהילתיים ועוד. אך אין לדבר השפעה בזכויות וההכרה ברמה הארצית.

רישום של זוגות חד מיניים

על היוזמה אחראי חבר מועצת העירייה ומחזיק תיק הלהט"ב איתי פנקס ארד. הוא העביר מסר ברור, שעיריית תל אביב-יפו מקפידה על שמירת ערך שוויון ושזה ערך עירוני בסיסי ולכן הוחלט על פתיחת שירות של רישום זוגיות עירוני.תהליך זה מדגיש, שכל הזוגות בעיר הם שווי ערך ושווי זכויות.  מזמן כבר הובטח שתהליך של רישום יצא לפועל, והינה, הבשורה משמחת הגיעה.

את ההישג הזה איתי הקדיש לקורבנות השנאה נגד להט"ב ולהמדריך המתנדב שנפצע בפיגוע הברנוער – ולחן לנגר.

תל אביב אינה היחידה שמנסה בימים אלו לקדם תקנות הקשורות לציבור הלהט"ב ולזכויותיהם,לדוגמה,עוד לפני כשבועיים בעיריית רמת השרון  קיבלו הצעה דומה, שהיא מיועדת להוציא לזוגות להט"בים בעיר – "תעודת משפחה" עירונית. למרות קבלת  הצעה זו, עדייין יש צורך בהמשך הליך פנימי בעירייה וקבלת אישורים רבים, אך עדיין מדובר בהתקדמות בנושא . גם בעיריית גבעתיים ניסו לקדם מהלך דומה.

לעומת זה ברשות האוכלוסין וההגירההבהירו, שבישראל קיים חוק המרשם, ובו באופן מפורש ביותר כתוב שרשות האוכלוסין, הינו גוף שמוסמך יכול לנהל את מרשם האוכלוסין ולא שום גורם אחר. לאור עובדה זו, מאוד חשוב שהזוגות יהיו ערים וידעו שלרישום של העירייה אין כל משמעות חוקית מבחינת מוסדות המדינה. האם הרישום הזה יעיל או לא, ימים יגידו.